Fotoglarie z akce

Záznamy: 1 - 2 ze 143

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Záznamy: 1 - 2 ze 143

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

165 LET VLAKOVÉ POŠTY,  19. - 20. června 2015

MUZEJNÍ VLAKOVÁ POŠTA

BŘECLAV - HODONÍN - STARÉ MĚSTO U UHER. HR. - OTROKOVICE - PŘEROV - OSTRAVA

1. srpna 2015 uplyne 165 let, kdy Moravou projela první Rakousko - uherská vlaková pošta. Poprvé tak byly  posádkou zpracovávány zásilky během jízdy vlaku. Anglický vynález z roku 1838 tak dorazil i na naše území, kde měl první zastávku ve městě Lunderburg ( nyní Břeclav). Vlaková pošta číslo 1 dorazila po Severní dráze císaře Ferdinada do rozlohou malého, ale z pohledu poštovní přepravy významného, městečka Bohumína, tehdy Oderbergu. Posádku první vlakové pošty tvořili dva úředníci a poštovní zřízenec. 1. úředník se věnoval . „písařským pracem“, 2. úředník „třídil listoví“. Zřízenec byl po ruce oběma úředníkům při svazování svazků dopisů, uzavírání pytlů a manipulaci ve stanicích. Jak šel čas, vlaková pošta se na trati prodlužovlala, nebo zkracovala. Nedlouho po první jízdě byla vlaková pošta prodloužena až do Krakova.  V moderních dějinách poštovních ambulancí na této trati, byl v hraničních stanicích předáván poštovní náklad mezi polskými, československými (později českými) a rakouskými vlakovými poštami, které byly vedeny ve stejném vlaku. Na této trati zůstaly vlakové pošty v provozu 149 let. 29. května 1999 vyjely z Břeclavi vlakové pošty 572 do Petrovic u Karviné a 573 do Ostravy naposledy.
 
Společný projekt Muzea vlakové pošty, České pošty a Poštovního muzea si toto výročí připomene jízdou muzejní vlakové pošty v úseku Břeclav - Ostrava hlavní nádraží. Pro tuto mimořádnou akci bude použit poštovní vůz řady Postw, který v roce 1985, tedy přesně před 30 lety, vyrobili vagonáři ve Studénce. Bylo tehdy vyrobeno 200 vozů a bylo to naposledy, kdy se u nás poštovní vozy vyráběly. Muzejní vůz je výjimečný především tím, že má jako jediný, z celého vozového parku České pošty, zcela zachováno vybavení, které ke své práci potřebovala posádka vlakové pošty.

 

Ve voze je instalována expozice Muzea vlakové pošty s výstavou "Pošta na kolejích, 1850 - 2015", která měla svou premiéru na Brněnské muzejní noci 17. května 2015.
  • Stěny skladiště zdobí 13 infopanelů mapujících historii vlakové pošty, především na našem území. Od prvních vlakových pošt z roku 1850, přes legionářské vlakové pošty v Rusku, éru první Československé republiky a období nesvobody do roku 1989, až ke vzniku samostatné České pošty a ukončení provozu vlakových pošt. 
  • Ve střední části vozu (tzv. výpravna závěrů) je instalována výstava fotografií fotografa a bývalého pracovníka vlakových pošt Jiřího Vašků, který unikátně zachytil atmosféru života posdádek poštovních vozů na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století.
  • Kancelář vozu je uvedena do autentického stavu "běžný pracovní den", který v návštěvnících vzbuzuje pocit, že posádka je v plném pracovním nasazení, ale jen si na chvíli odskočila. Vždy ale po ruce bude pamětník vlakové pošty, který rád své bývalé řemeslo předvede.
 
Ve skladišti vozu bude po celou dobu trvání akce a po celé délce trasy umístěna předsunutá přepážka pošty Břeclav 2, kde budou přpážkové pracovnice příjmat listovní zásilky a orážet je příležitostním poštovním razítkem
 
Mimořádný vlak s poštovním vozem bude zpřístupněn před odjezdem břeclavské veřejnosti 19. června od 15:00 do 18:00 na 23. koleji břeclavského nádraží (vedle autobusového terminálu, v místech , kde probíhaly oslavy Dne železnice). 
 
20. června v 7:00 se vlak vydá na svou cestu do Ostravy. Poštovní vůz na své cestě Moravou přivítá návštěvníky během dvouhodinových zastávek v Hodoníně, Starém Městě u Uherského Hradiště a Otrokovicích. Po svém příjezdu na ostravské hlavní nádraží bude přístupný až do 20:00. Vstup do vozu je zdarma.
 

Stučná historie vlakové pošty

 
  • 1838, Anglie. První vlaková pošta na světě na trati Birmingham - Liverpool
  • 1838, Anglie. Vyrobeny první specíální vozy pro vlakové pošty.
  • 1850, První vlaková pošta v Rakouské monarchii na trase Vídeň - Bohumín
  • 1851, První vlaková pošta v Brně a Praze.
  • 1919, Praha - Moravská Ostrava - první československá vlaková pošta.
  • 1948, reorganizace systému poštovní přepravy - první větší redukce vlakových pošt na lokálních tratích
  • 1956, zavedení letadlových pošt na stejném principu práce, jako vlakové pošty
  • 1958, zavedení automobilových (autobusových) pošt na stejném principu práce, jako vlakové pošty
  • 1981, konec provozu letdlové pošty
  • 1997, konec provozu automobilové pošty
  • 1999, konec provozu vlakové pošty
  • 2001, konec provozu doprovázené železniční přepravy

Informace pro média

Rádi v historickém poštovním voze přivítáme zástupce regionálních i celostátních médií. V případě zájmu zúčastnit se celé jízdy, nebo jen její části, prosím kontakujte zástupce pořadetele (viz kontakt).

Ke stažení:

Informace pro sběratele

 
Sběratelé budou mít možnost v každé stanici osobně podat své zásilky. Pokud nebude možné osobní podání při stání vozu, je možno zásilky odeslat ke zprostředkovanému podání na sběrnou adresu:
 
Pošta Břeclav 2
PRO VLP. BŘECLAV - OSTRAVA 165
690 02 Břeclav 2
 
Zásilky budou oraženy příležitostním razítkem a kašetem.
Příležitostní denní razítko ČP (průměr 30 mm).
 
Kašet (60 x 60 mm).

Muzejní vůz Postw

Pro pamětní jízdu je použit vůz řady Postw, který ve dvoustekusé sérii vyrobila v letech 1984 až 1985 Vagónka Studénka. Vůz vychází koncepčně z vozu řady Fa z roku 1971 a navázal tak na tradici výroby poštovních vozů v českých zemích. Vnitřní uspořádání vozu procházelo vývojem po celá desetiletí a každá nová generace vozů vylepšila nelehké pracovní podmínky posádek vlakovýcxh pošt. Princip rozdělení jednotlivých oddílů vozu byl téměř neměnný od roku 1858. Kancelářská část zabírá cca 40% celkové pracovní plochy vozu, výpravna a skladiště zbylých 60%. 
 
Po ukončení provozu vlakových pošt v roce 1999 byly přebytečné vozy odprodány. Některé byly přestavěny na řídící vozy motorových vlaků, některé slouží jako dílenské vozy  pracovních vlaků. Téměř tři desítky se jich dočkaly přestavby pro potřeby moderní poštovní přepravy. Bylo odstraněno již nepotřebné vnitřní vybavení, byly vyztuženy stěny; brzdy a podvozek byly upraveny na provoz rychlostí 160 km/h. Tyto přestavěné vozy, spolu s dvounápravovými vozy řady Gs, můžete dodnes vidět na nočních poštovních rychlících mezi Ostravou a Prahou. Ačkoliv tyto vozy ze vnějšku vypadají jako vlakové pošty, posádka v nich již není. Jajich práci nyní zastanou rychlé automatické třídící stroje ve stacionárních třídících centrech České pošty.

Vyhledávání

Muzeum vlakové pošty © 2009 Všechna práva vyhrazena.