Fotogalerie

 

Stáhněte si schéma výstavy v plném rozlišení ZDE.

 

Výstavy jsou instalovány ve dvou železničních poštovních vozech řady Postmw z vozového parku logistiky České pošty vyrobených Vagónkou Studénkou v roce 1985. 

První, historický (č. 367),  vůz, je v původním stavu z doby, kdy byl až do roku 1999 obsazován početným posádkám vlakových pošt, které v něm za jízdy zpracovávaly zásilky. Je do detailu vybaven a vystrojen tak, jak vypadal za plného pracovního nasazení.

Druhý, současný (č. 354), vůz byl po ukončení provozu vlakových pošty zrekonstruován dle  požadavků moderní poštovní přepravy a je běžně nasazován v poštovních expresech na trase Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava.

 

 

VÝSTAVY

1.

„Pošta na kolejích, 1850 – 2015“

Historie a současnost železniční poštovní přepravy, především vlakové pošty.

  • Stěny skladiště zdobí 13 infopanelů mapujících historii vlakové pošty, především na našem území. Od prvních vlakových pošt z roku 1850, přes legionářské vlakové pošty v Rusku, éru první Československé republiky a období nesvobody do roku 1989, až ke vzniku samostatné České pošty a ukončení provozu vlakových pošt. 
  • Ve střední části vozu (tzv. výpravna závěrů) je instalována výstava fotografií fotografa a bývalého pracovníka vlakových pošt Jiřího Vašků, který unikátně zachytil atmosféru života posdádek poštovních vozů na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století.
  • Kancelář vozu je uvedena do autentického stavu "běžný pracovní den", který v návštěvnících vzbuzuje pocit, že posádka je v plném pracovním nasazení, ale jen si na chvíli odskočila. Vždy ale po ruce bude pamětník vlakové pošty, který rád své bývalé řemeslo předvede.

 

 

2.

„Letadlová pošta“

Před 70 lety v USA poprvé vyzkoušeli zpracovávat zásilky za letu letadla stejným způsobem, jako ve vlakové poště. První demonstrační let 25. září 1946 na trase Washington – Chicago – New York ukázal proveditelnost tohoto způsobu poštovní přepravy, ale v USA nebyl nkonec pro nákladnost uveden do pravidelného provozu. V legendárních letounech C-47 „Dakota“ byly o deset let později v roce 1956 tzv. letadlové pošty zavedeny v tehdejším Československu. Tento světově unikátní systém fungoval až do roku 1982, kdy se uzavřela kapitola nejdobrodružnější poštovní profese, která si vyžádala i oběti nejvyšší. Pro návštěvníky výstavy je připraveno turistické razítko s motivem letadlové pošty.

  • 11 infopanelů bohatých na dobové fotgrafie a dokumenty provede návštěvníky historií vnitrostátní letecké přeravy.

 

 

 

3.

"Poštovní pytel - symbol poštovní přepravy"

Expozice historických poštovních pytlů od I. republiky po současnost.

 

DOPROVODNÉ AKCE

Prodejna Poštovního muzea.

Prodej filatelistického materiálu České pošty a Poštovního muzea v prodejně ve voze.

 

Poštovní schránka na voze 367

Sběrna zásilek pro muzejní vlakovou poštu Brno - Praha.
 

Před 165 lety, dne 7. dubna 1851, byly také Brno a Praha napojeny vlakovou poštou Wien – Brünn – Prag na vznikající síť rakouských vlakových pošt. 

Tuto událost  si připomene 27. a 28. května slavnostní jízda muzejní soupravy z Muzejní noci ve zvláštním vlaku po trase Brno – Česká Třebová – Pardubice – Kolín – Praha. Více o jízdě a jízdním řádu zde.

Své vyplacené zásilky pro přepravu touto mimořádnou vlakovou poštou mohou návštěvníci Muzejní noci vložit do poštovní schránky na boku muzejního vozu, nebo během zastávek zvláštního vlaku. Zásilky budou v den přepravy oraženy příležitostným razítkem České pošty. Známky si mohou zakoupit přímo ve voze na stánku Poštovního muzea.

Další možnosti předání zásilky České poště pro přepravu vmimořádnou vlakovou poštu zde.

Vyhledávání

Muzeum vlakové pošty © 2009 Všechna práva vyhrazena.